Open navigatie

WILDCROSSEN

             Wildcrossen Wildcrossen 1 Wildcrossen 2 Wildcrossen 4

             

Het probleem

Crossen met motoren en quads in bos- en natuurgebieden, waaronder Natura 2000-gebieden.

Wat we doen

Het probleem blijft onverminderd groot

SSiB registreert de meldingen van wildcross die binnenkomen via de Provinciale  Milieuklachtenlijn. Het aantal meldingen is sterk gedaald: van 402 in 2008 naar 108 in 2015. Terreinbeheerders en andere partners geven echter aan dat het aantal wildcrossers in de afgelopen jaren niet is afgenomen. Volgens de Motorsport Organisatie Nederland (MON) neemt het aantal bezitters van off-the-road motoren en quads zelfs toe. Het lijkt er daarom op dat de burgers ‘klachten-moe’ zijn geworden. De partners van SSiB bevestigen dit: ‘Het aantal meldingen van overlast vanuit het publiek neemt af, omdat de gedachte is dat er toch niets mee wordt gedaan.’ Een belangrijke reden voor SSiB om werk te maken van goede communicatie met de burger.

Waar we tegenaan lopen

Waar we aan werken

Samen met de partners stelt SSiB een team van wildcrossexperts samen. Dit team ontwikkelt onder meer een ‘handreiking motorcross’ en werkt aan middelen die het makkelijker moeten maken om motorcrossers aan te pakken. Het wordt straks verantwoordelijk voor alle handhavingsacties: de leden weten wat ze moeten doen om bijvoorbeeld ongelukken te voorkomen en trainen hierin ook hun partners. Bij acties samen met politie wordt het team aangevuld met een verkeershandhaver die motoren ter plaatse kan onderzoeken.

Wildcrossen 5 Motor 17-jarige crosser in beslag genomen

Tijdens een surveillanceronde bij Cromvoirt in juli 2016 krijgen boa’s van SSiB een motorcrosser in de gaten die zich op verboden terrein begeeft. Als ze hem met hun terreinwagen hebben opgespoord, manen ze hem te stoppen. De man negeert het stopteken en vlucht tussen auto’s het Natura 2000-gebied De Loonse en Drunense duinen in. Door zijn spoor te volgen, vinden de boa’s eerst de motor en vervolgens ook de man zelf, die zich in een schuur heeft verstopt. De boa’s gaan met de nog jonge man in gesprek, maar krijgen geen antwoord op hun vragen. Wanneer een oudere man zich bij hen voegt en zich agressief gedraagt, schakelen ze de politie in.

De dader blijkt 17 jaar oud te zijn en heeft dus nog geen rijbewijs. Bovendien is de motor (die niet van hem is) niet verzekerd en heeft geen kenteken. Omdat de man ook een stopteken negeerde en zich op verboden terrein begaf, krijgt hij meerdere bekeuringen. De totale boete bedraagt rond de 1000 euro. Bovendien zal hij een bestuurlijke handhavingsbrief ontvangen: als hij nogmaals wordt aangehouden in kwetsbaar natuurgebied, kost hem dat 500 euro. De motor wordt in beslag genomen en zal door een expert worden onderzocht.

Daarom SSiB

In het buitengebied is wildcrossen voor de Brabanders ergernis nummer één. Dit lastige en voor kwetsbare natuurgebieden zo bedreigende probleem pakken we alleen effectief aan als we dat samen doen. Daarbij kunnen we niet zonder bestuurlijke ondersteuning. Maar we hebben ook de burgers nodig. Om te voorkomen dat ze ‘klachten-moe’ worden, is het belangrijk dat we na een melding laten weten wat we met de melding hebben gedaan en wat dat opleverde. Goede communicatie met de burgers zorgt ervoor dat ook zij hun ogen en oren open blijven houden, zodat wildcrossers merken dat ze niet zomaar hun gang kunnen gaan. Samen Sterk in Brabant verbindt (de expertise van) alle partners in het buitengebied en zorgt voor een gesloten netwerk dat ook preventief kan werken.

SSiB

> Terug naar Samen Sterk in Brabant

Fotografie: Eric de Jonge